Argument för samverkan lärare och bibliotekarie

Jo,  jag vet vad som står i UNESCO:s Skolbiblioteksmanifest och vad Limbergs och övriga goda forskare säger. Men om vi tillsammans skulle lista, låt oss säga, de 10 bästa argumenten – vilka ska vi då välja?

På måndag ska jag föreläsa om strategier för informationssökningar, -kompetens, källkritik och – SAMVERKAN. Jag är nöjd med mitt upplägg, i powerpoint såklart, och känner att faktiskt så andas allt jag säger att det krävs samverkan mellan bibliotekarier och lärare för att eleverna verkligen ska handledas fram i informationsdjungeln på väg mot någon form av självständighet och -säkerhet. Bara det faktum att det är jag – en bibliotekarie – som står framför dem (lärarna) och föreläser borde få dem att inse att bibliotekarier är oumbärliga. Men vilka 10 argument skulle jag kunna ge dem rakt av? –> Kom med förslag!

2 svar to “Argument för samverkan lärare och bibliotekarie”

  1. Inga Says:

    Ja, du Pia! Kommer du ihåg när vi pratade inför ITIS-samordnarna för många år sedan? Av de ”gamla” pedagogerna fick vi kommentaren att ”det var något vi kunde åka runt och prata i folkparkerna om” – det vill säga – de tyckte faktiskt att vi hade något att komma med. Jag brukar fundera över samma sak när jag föreläser på högskolan eller möter våra VFU-studenter men jag kan inte ge dig några bra argument rakt av. Dock tror jag att det handlar om att vi, på något sätt, har en annan infallsvinkel och lyckas belysa deras (lärarnas och elevernas) arbete/vardag ur en helt annan synvinkel. Här på Jenny planerar vi nu för ytterligare en fortsättning på SökaSpråkaLära-projektet. Tid finns som vanligt inte men förhoppningsvis kommer det att bli en allmän översyn över rapporter, instruktioner (lär vi verkligen eleverna att reflektera? petar vi bara i elevernas källförteckningar eller tittar vi lite djupare och ser vad de använt/inte använt, hur skriver man ”med egna ord”, hur stor/liten är kunskapsinhämtningen m.m.) och dessutom skriker arbets- och ämneslagen efter utbildning i informationssökning och källkritik. Och biblioteket är faktiskt med som en rätt så självklar del i detta.
    /Inga på Jennys bibliotek

  2. piamk Says:

    Rapport från ”damen för källkritik” – så blev jag presenterad av rektorn och det är stolt över!

    Visst minns jag, Inga! Och sen tänker att det där måste ha varit minst 6 år sedan och nu är det väl annorlunda. Måndagens föreläsning kändes riktigt bra även om jag inte hade 10 argument med mig om varför de skulle samverka mer med bibliotekarier.

    Bästa argumentet var nog att helt att jag Google-sökningar lajv/direkt med utgångspunkt från ämnesfrågor. Bland annat kom Mimersbrunn.se överst på träfflistan. De flesta hade stenkoll på vad den webbplatsen bjuder på men inte alla. Ja, jag blev förvånad och kollade med AV-Media-Peter när jag kom tillbaka till Regionförbundet om han trodde att någon hade skojat med mig. Trodde han inte.

    Jag menar INTE att raljera över någon. Jag menar istället att det fortfarande är oerhört viktigt att vi fortsätter med att fortbilda lärare kring informationssökning och källkritik, oförtrutet fortsätter att handleda och instruera och framförallt diskuterar och för dialog med eleverna när de googlar runt.

    Och hur många är ni på varje skol- resp gymnasiebibliotek? För vi har mycket att göra. Typ.


Kommentera

