Uppslagsverk åt folket – NE och/eller Wikipedia?

Först ut – NE
Är det någon mer än jag som för snart en månad sedan undrade vad som hänt med NE? Hackers? Nya ägare? Nytt gränssnitt? Varför? Sen tänkte jag att det är nog bara jag som är ovan och reagerade mot att jag nuförtiden inte visste med automatik var jag skulle klicka. För jag hade missat alla eventuella nyhetsbrev och förhandsinformationer.

Alltså kontaktar jag skolkontakten på NE, den mycket vänlige Kenneth Andersson, och fick mycket förklarat. NE Skol är dagens NE junior (och lite till) och NE Enkel-artikel är forna NE junior. Personligen känner jag just nu att det är mycket text och få bilder. Vad tycker du? Det finns ett tyckande-formulär på NE:s webb

Och så – Wikipedia
Nej, inte ens förhållandet till Wikipedia är entydigt svart eller vitt/för eller emot. Jag kan väl säga att jag fortfarande hyser en sund skepsis som grundinställning, framförallt till den svenska upplagan, eftersom vi är ett så litet språkområden. Samtidigt jag tycker att Wikipedia har ett försprång framför NE när det gäller nya företeelser, ”ungdomskultur” och specialintressen. Och att man kommer långt i diskussioner med elever genom att helt enkelt klicka på flikarna historik och diskussion plus att man kollar några användare/skribenters bakgrund och kunskaper. Granskande förhållningssätt och källkritik.

Ett intressant lästips är Maria Mattus avhandling ”De länkade orden : den digitala arenans dynamik”, utkom april 2008 (78 sidor och läsvänligt språk). I de intervjuer hon gjort med wikipedianer och andra brukare ser hon bland annat : ”… de tyckte att Wikipedia snarare kunde ses som en ingång, för att få uppslag och idéer om var eleverna kan leta vidare, snarare än att stå för den stora sanningen”

Kolla även på vad som kom fram under Wikipedia-konferensen i Lund nu i november 2008.

Hur tänker du? Hur tänker lärarna? Hur tänker eleverna? Kommentera gärna!

Olof Sundin föreläser om Wikipedia i Kalmar 2 december 2008. Arr: AvMedia Kalmar län

Ett svar to “Uppslagsverk åt folket – NE och/eller Wikipedia?”

  1. Annika Hultén Says:

    Såhär skrev jag jag i november och jag har inte ändrat mej sedan dess.
    http://folkhogskolebiblioteket.blogspot.com/2008/11/dag-fr-ne-att-slppa-loss.html
    hej från annika


Kommentera

