Arbetsglädje – alltid

Har man som jag jobbat många år på skol- och gymnasiebibliotek kan man på olika sätt ”träda i tjänst” då och då även på lediga stunder. Min fundering är att det beror på att man jobbar så nära låntagarna/kunderna/de studerande och att vi möts när de är i en omvälvande utvecklingsperiod av sina liv, som gör att man är ovanligt öppen och samtidigt i akut behov av stöd/bollplank/handledning. Då kan biblioteket vara det. Här nedan följer några exempel:

Korvkaka och bemötande
Strax före jul handlade jag på vår lokala lilla affär och fick plötsligt en fråga i kassakön ”vad är egentligen korvkaka?”. Frågeställare var en ung man i 30-årsåldern som för evigheter sedan var elev på min dåvarande arbetsplats gymnasiebiblioteket i Oskarshamn. Korvkaka är liksom inget jag har på min repertoar av kokkonst… och eftersom jag blev så överrumplad var min reaktion ett förvånat gapskratt. Sen svamlade jag också ihop något om korngryn och inälvor samt kontrade med ”varför frågar du just mig?”
”Jo men du var ju på bibblan på gymnasiet och där vågade man fråga om allt”.

Komvux-elev vill starta eget
Hon gick på Omvårdnadsprogrammet på Komvux för något år sedan. Studieovan, osäker och med lässvårigheter, på vippen att lägga av redan efter några veckor. Så visade vi henne att det mesta av kurslitteraturen fanns intalad på Daisy. Det var som om en ny värld med nya möjligheter öppnade sig för henne (och senare även för ytterligare några klasskamrater). Hon gick ut med höga betyg, ovanligt goda vitsord från praktikplatser och ett starkt självförtroende. Vi möttes vid ostdisken runt nyår och hon berättade om spirande planer på att i framtiden starta ett privat omsorgsboende tillsammans med några kollegor. Visst är det stort att få ha varit med om en sådan utveckling genom sitt jobb!

MP3-spelare bryter ner läs- och skolmotstånd
Mitt sista exempel är från första skoldagen detta år. Under julstädningen hittade jag äntligen en bok som fått mig att stå på gymnasiebibliotekets restkravlista sedan i mars… Linda bara log varmt och stort, avregistrade den utan kommentarer. Samtidigt kom det in folk från en specialgrupp på skolan där eleverna skulle komma igång med sitt läsande. Positivt envisa lärare med tre truliga killar som med ett mycket tydligt kroppspråk visade hur entusiastiska de (inte) var inför projektet. Linda kollade vad de hade för intressen, vad som fanns inne i hyllan och vad som kunde skaffas via TPB. Några minuter senare står det två betydligt mer intresserade killar och väntar på att nedladdningen ska bli klar samtidigt som de diskuterar tekniken med Linda. Ett lysande exempel på vikten av att vilja, kunna och prioritera att bemöta varje individ där h*n befinner sig. Plus att göra det direkt och involverande. PS. Skolan har tillstånd att ladda ner enligt § 17 i upphovsrättslagen, var till och med det första gymnasiebiblioteket i landet med ett sådant🙂

Vilka goda exempel har du?
/ Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

