Syns inte biblioteket – finns det då?

Se här ett gott exempel på biblioteksinformation via webbplatsen för Östra Funkaboskolan, Kalmar.

Jag utmanar härmed dig och din skola! Jag utmanar er till att använda och utveckla bibliotekets del av skolans webb!
Utmaningen innebär att skolbiblioteken även kan ha en verksamhet efter att skolan stängt – via webben:

  • med tips om och länkar till vettiga webbplatser
  • kort och kärnfull info om strategier för informationskompetens i text, bild, film
  • lättillgänglig info om öppettider, låneregler, personal
  • boktips, bloggar, tävlingar, dagens frågor och liknande
  • Eller börjar vi i denna änden –> jag utmanar dig och din skola på att biblioteket ska synas på skolans webbplats. För jag har upptäckt att det faktiskt inte finns med på flera, flera skolor, särskilt när det kommer till grundskolor. Så kan vi väl inte ha det?!

    Pedagogisk forskning och debatt, mediaanalyser, internetstatistik visar att dagens unga använder webben som underhållning, fritidssysselsättning, kommunikation och till och med när de gör skolarbete.
    Samma källor visar att ett källkritiskt förhållningssätt, analys och reflektion blir det knappt tid över till, många upplever att det är svårt, en del har inte fått insikt om hur man gör det eller ens att de bör tänka så.
    Vi vet att ett av bibliotekens viktigaste uppdrag i den pedagogiska verksamheten är vägleda, upplysa, handleda, hålla dialog med både elever och lärare kring informationskompetens.

    Genom utvecklade och innehållsrika bibliotekssidor på skolans webb syns vi och visas vår verksamhet i skolans sammanhang. Vi ger åtminstone en möjlighet för våra elever att ha nytta av sitt skolbiblioteket också på kvällstid. Någonstans måste vi börja. Vad säger du?
    / Pia Malmberg-Kronvall

    Ett svar to “Syns inte biblioteket – finns det då?”

    1. Anna-Stina Says:

      Jag är inne för sällan på den här bloggen, märker jag! Det är några år sedan jag lämnade skolbiblioteksvärlden, men trodde i min enfald att 2.0-tänket vid det här laget nått även skolbiblioteken.

      Det sista året jag på allvar jobbade som skolbibliotekarie (typ 2006) var t ex bloggar jag lobbade/jobbade aktivt för att lärarna skulle prova på att använda i undervisningen, jag försökte variera min egen undervisning med t ex inslag av chatt som diskussionsmetod. Sedan dess har det hänt ännu mer på detta område och listor med databaser är inte speciellt hett eller nytt längre. Jag önskar nästan att jag fick komma tillbaka till skolan ett tag och verkligen prova på alla 2.0-verktyg med elever, och se vad det kan ge!


    Kommentera

