Skolbibliotekets roller av idag

Tack till Peter Alsbjer som lagt upp en videofilmslänk om skolbiblioteks roller av idag på sin Facebook. ”School librarians like Stephanie Rosalia have transformed into multi-faceted information specialists who guide students through the flood of digital information that confronts them on a daily basis.”

Enligt min mening visar den verkligen på de olika roller och delar som ingår i uppdraget – förmedla böcker och läslust, stöd till elever med lässvårigheter, hur bemöter och stöttar man elever som nyss kommit till landet. Och så ”web literacy” – hur läser, granskar, dubbelkollar man en webbsidas trovärdighet och relevans för ens fråga. Stephanie Rosalia börjar jobba med web literacy tidigt under elevernas skolår, 5th grade eftersom det är försent att börja på det som motsvaras av vårt högstadium och/eller gymnasium.

Web literacy
Ännu ett bidrag till floran av benämningar på det som jag ser som en av både nutidens och framtidens viktigaste kompetenser? Fjärde basfördigheten. Eftersom det verkar som att beslutsfattare i allmänhet ännu inte bestämt sig för vad det ska heta… IT-kompetens, IKT- eller digital kompetens. Och så har vi biblioteksbranschens informationskompetens. Här högskolebibliotekens definitioner av lärandemål kring informationskompetens.

Sedan något år tillbaka har jag försökt hålla mig till EU-parlamentets digital kompetens – för att de listar alla olika delkompetenser som ingår. Nu får web literacy bli en bubblare på min favoritbegreppslista. Behövs dock en svensk variant, som inte låter som att det handlar om att kunna webbteknik. Någon som kan hjälpa mig med det?

Undrar om det fungerar att skicka en videolänk som ett inlägg till riksdags och Skolverkets arbete med ny lärarutbildning och framförallt till den kring ny läroplan??? Får väl grunna på det ett tag.

Här är i alla fall länken till Skolverkets portal 2011 om processen med ny läroplan och nya kursplaner. Rekommenderas för den som vill hålla sig uppdaterad! För det måste vi väl?

2 svar to “Skolbibliotekets roller av idag”

  1. Anna-Stina Says:

    Ett begrepp som också används i de här sammanhangen är media literacy. Jag ser ändå en viss betydelseförskjutning mellan begreppen information literacy, digital kompetens (ett smalare begrepp, information inte behöver vara digital) och media literacy (som väl inte inkluderar själva processen på samma sätt?).

    Web literacy har jag aldrig hört talas om förut, men det var ju intressant. Är det månne ännu smalare än media literacy i och med att det bara handlar om att lära sig hur webben fungerar? Obs! nu har jag inte sett filmen, så jag ska inte fördjupa mig i det. En reflektion är att det viktiga i detta är att överbygga de digitala klyftorna mellan barnen, för här finns säkert barn som är skickligare än pedagogen på det rent tekniska handhavandet av webben, och även har koll på de platser där det är intressant för barn att hänga. Själva det övergripande tänket, det kritiska, är viktigt att de vuxna lyfter med barnen.

  2. piamk Says:

    Jag kan bara helt hålla med dig, Anna-Stina! Att alla vuxna i skolan och bibliotekarien i synnerhet ska fokusera krafterna på ”det övergripande tänket” i dialog, vid datorerna, inför och med pedagogerna. Genom åren har jag upplevt att många lärare misstolkar elevernas snabba chatt-/meddelandeknatter på tangentbordet för ”digital kompetens” – bildligt talat (fast lite bokstavligt också).

    Web literacy skulle kunna vara mer konkret än ”informationskompens” när det gäller att marknadsföra, införa ett granskande förhållningssätt. Genom att smalna av till att handla om webben är det förhoppningsvis lättare att få pedagoger, skolledare och andra beslutfattare att närma sig det hela. Kanske till och med göra (konkreta) planer för samverkan med skol- och gymnasiebibliotekarier och pedagogerna.

    Ber om ursäkt för att det inte publicerats något svar från min sida till din kommentar tidigare – jag gjorde det för någon vecka sen men si det försvann nånstans!

    Som kuriosa kan jag nämna att jag råkat ut för kommentarsstrul tidigare när det gäller just informations- och/eller mediakompetens. Lyckades via en sk tunn klient skicka iväg samma inlägg 5 gånger. Till Bib-listan! Huh😉


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: