Skolbiblioteks 2008 – min sammanfattning

Nu har den kommit! Nu har jag snabbläst den. Jag tillstår att jag förra hösten var skeptisk till att undersökningen tycktes så inriktad på siffror/kvantitet. Efter att ha läst tycker jag nog att den trots detta ger en hel del information om läget. Själva rapporten tar också upp detta faktum och har lagt till ett avsnitt med 3 praktikfall från olika skolor med väl utvecklad biblioteksresurser och –verksamhet (s 14 – ). Dessa skolor framstår verkligen som goda exempel på vad biblioteksverksamhet kan ge för mervärde och kvalitetshöjning för skolans totala verksamhet. Det blir en rejäl kontrast till ett kvantitativt och krasst resultat hur det se ut med genomsnittssiffror…

Läget i siffror
67 % av landets skolenheter har ett skolbibliotek.
14 % anger att de varken har bibliotek eller boksamling.
18 % av landets alla elever saknar tillgång till skolbibliotek i någon form.
25 % av alla skolbibliotek är inte bemannade med personal
22,6 timmar är medeltal för veckoarbetstid för skolbibliotek med personal
18 % av skolbiblioteken har utbildade bibliotekarier (82 % har inte det !!!)
75 % av gymnasiebiblioteken har en bemanning som är mer en halvtidstjänst
20 % av grundskolornas bibliotek har en bemanning som är mer än en halvtidstjänst
Bemannade bibliotek har i genomsnitt öppet 19,9 timmar/vecka
75 % anger att skolbiblioteket och besökande elever har tillgång till internetuppkoppling
75 % har inte tillgång till betaldatabaser för informationssökning

Bibliotekslagen ett obligatoriskt styrinstrument
2002 var förra gången som man gjorde en statistisk undersökning av skolbibliotek i Sverige. Frågeställningarna är till viss del andra i 2008 års undersökning. ”I jämförelse med 2002 års undersökning förefaller andelen skolor med någon form av biblioteksverksamhet ha minskat.”
Hur rimmar det med styrdokument för skolbibliotek och skolor? I rapportens inledning (s 9) kan man läsa om att det finns en hänvisning i Grundskoleförordningen 1 kap. 4§ till Bibliotekslagen. ”Detta innebär att bibliotekslagen är ett obligatoriskt styrinstrument”.

Ett skolbibliotek enligt Kulturrådet 2008”Som ett skolbibliotek räknas en gemensam samling av skön- och facklitteratur och andra medier som är alfabetiskt/systematiskt ordnad och förtecknad i ett manuellt eller datoriserat katalogsystem vilket ställs till elevernas och lärarnas förfogande” (s.10)

Ett skolbibliotek enligt Skolverkets lägesbedömning 2006”en gemensam och ordnad resurs av medier och information som ställs till elevernas och lärarnas förfogande med hjälp av kompetent personal”

Från min horisont är det Skolverkets 2-3 år gamla definition som är den som tar med alla faktorer som krävs för en skolbiblioteksverksamhet av kvalité. För om man inte har kompetent personal också, vad har man då…
// Pia Malmberg-Kronvall

Publicerat i politik, Resurser. Etiketter: . Leave a Comment »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: