Nya Länkskafferiet!

… är enligt min mening en mycket positiv upplevelse. Layouten har förändrats = förbättrats. Se själv här – eller ännu bättre – se tillsammans med kollegor och elever!
Jag tycker webbplatsens nu är luftigare och därmed tydligare. Det går att prenumerera på nya länkar via RSS men också via Twitter

Fler sökmöjligheter
Där finns fler ingångar än tidigare – förutom sökrutan också via skolämnen eller taggmoln samtidigt som den gamla temaindelningen finns kvar, folk och länder osv.

För lärare
Färdiga sökövningar ”för lärare” finns som särskild ingång. Och det är väl här jag kan ge ett något negativt påpekande – det hade varit bra om rubriken istället varit ”för lärare och bibliotekarier”. För det är uppgifter som man med fördel kan göra tillsammans med bibliotekarie. När man väl är på sidan finns bibliotekarien med, men jag tycker nog att det varit mer pedagogiskt att ha det med redan i rubriken som ett tips om vikten av samverkan mellan dessa två av skolans professioner.

Upp till 12 år – både bilder och text
Genom att ha en särskild ingång till elever på låg- och mellanstadiet har hela webbplatsen fått en neutralare och vuxnare layout. Samtidigt får de yngre en layout och ingång som passar bättre för dem. Ugglor! Dessutom har de länkingångar som är anpassade efter skolämnen. Något att utgå från när vi ska planera framtidens Dewey-övergång?

Snyggt jobbat Skolverket!
// Pia Malmberg-Kronvall

3 svar to “Nya Länkskafferiet!”

  1. Alma Taawo Says:

    Tack för beröm och konstruktiva idéer! Jag kan meddela en glad nyhet om Länkskafferiet, vi har döpt om fliken till: ”För lärare och bibliotekarier!

    vänliga hälsningar
    Alma Taawo
    Länkskafferiet

  2. piamk Says:

    Jättebra! Borde förstås hört av mig direkt till er men så går tiden. Som kuriosa kan jag nämna att jag skickat länk till Länkskafferi-sökning via Facebook, till en ung tjej som satt en helg och skulle göra klart en skoluppgift. Hm, kanske jag grunna vidare på ett sånt koncept????

    // Pia M-K

  3. Alma Taawo Says:

    ”Länkservice via Facebook” – Det låter som en intressant idé!🙂


Kommentera

