Skolbibliotek i nya skollagens lagrådsremiss

Så kom den då äntligen! Förslaget till Nya skollagen – här länk till pdf. Drygt 550 paragrafer. Förväntningarna har höjts allteftersom på att denna gång, denna gång skulle skolbiblioteken komma med! I sammanfattningen står

”Regleringen av kravet på tillgång till skolbibliotek förtydligas i skollagen”

I  kapitel 2 Huvudmän och ansvarsfördelning står det under bestämmelser  bland annat om

In inledningen:
”Lokaler och utrustning samt tillgång till skolbibliotek”
och i 27 §:
”För utbildningen ska det finnas de lokaler och den utrustning som behövs för att syftet med utbildningen ska kunna uppfyllas. Eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska vidare ha tillgång till skolbibliotek.”

Så då till vad man menar med skolbibliotek.
Under 2.11 står följande:

”Vi anser att skolbiblioteken spelar en så viktig roll för att stimulera elevernas intresse för läsning och litteratur samt för att tillgodose deras behov av material för utbildningen att det är motiverat med en egen bestämmelse i skollagen. Skollagsberedningen anser dessutom att det är självklart att även elever i grundsärskolan, specialskolan och sameskolan i motsats till dagens reglering omfattas av bestämmelsen. Som en följd av Skollagsberedningens förslag i övrigt omfattas även fristående huvudmän av förslaget.”

Så långt allt väl. Samtidigt känner jag att det är tur man är luttrad efter alla år i skolbiblioteksbranschen. För lite längre fram i lagförslaget kommer detta:

”Skollagsberedningen föreslår således att eleverna ska ha tillgång till skolbibliotek men att organiseringen av skolbiblioteksverksamheten ska vara flexibel.”

Och ännu lite längre fram (s. 735):

”Hur sedan en skola konkret organiserar tillgången till skolbibliotek är en fråga för lokala bedömningar.”

Luttrad realist eller svartmålande kverulant?

Ja, vilket är jag? Jag är trots allt lite besviken över att skolbiblioteken fortfarande är kvar i sammanhanget ”lokaler och utrustning” och att vår roll när det gäller informationskompetens, IKT, digital kompetens inte finns med en klart uttalad lydelse. Läsning och litteratur är ETT av våra viktiga ben att stå på men inte det enda! Och jag kan inte tolka ”material för utbildningen” som en beskrivning av informationskompetens och/eller pedagogiskt verktyg.

Spontana remissyttranden
Även om man inte är officiell remissinstans har man möjlighet och rätt att avge ett spontant remissyttrande. Läs via denna länk hur man gör. Återkommer med datum för sista remissyttrande.
// Pia Malmberg-Kronvall

Publicerat i politik, Resurser. 1 Comment »

Ett svar to “Skolbibliotek i nya skollagens lagrådsremiss”

  1. Kvalificerade gissningar om nya skollagen « BiblioBuster Says:

    […] Fortfarande finns det möjlighet att lämna in synpunkter på förslaget. Läs t ex på bloggen Bibliotek på skolor i Kalmar län. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: