Vara både privat och yrkesmänniska på Facebook – kolla på Teacher on demand

Jo, jag kan ibland ha problem med att bestämma mig för om jag vill bli Facebook-vän med människor jag möter i jobbet. Privat tillåter jag mig vara både spontan och tramsig. Men i min roll som bibliotekskonsulent försöker jag lägga band på mig. På Facebook vill jag kunna tramsa vid behov…

Hittade tips på hur man kan göra genom en artikel i DiU Datorn i utbildningen! Via webbplatsen Teacher on demand hittade jag en instruktionsfilm om hur man begränsar vad vissa ”vänner” kan se av din profil på Facebook

På köpet fick jag tips om att det här finns fria filmer som du kan tipsa vidare om till lärare och elever. Så här skriver man om syftet med webbplatsen:

Under de två senaste åren har diskussionen om ungas nätkulturer blivit allt påtagligare i våra skolor. Goda idéer som podmatte och mattewebb har sett dagens ljus tack vare driftiga och tekniskt kunniga personer såsom exempelvis Åsa Sundelin på Broängenskolan.
Att skapa förklarande filmer kan alla lära sig. Att sedan konvertera dessa filmer så att de kan strömmas ut till datorer eller podcastas till i-Podar är inte lika lätt utan det kräver en support som inte finns på så många ställen. Teacher on Demand syftar till råda bot på detta genom att förenkla för den vanliga läraren att nå ut till elever och föräldrar. Ladda upp en film, skriv in sökord ex matematik, år 7-9, ekvation, etc så fixar ToD resten

// Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

