Kristider, influensa och vaccinering

Var och varannan lokaltidning har det. Artiklar om nedskärningar inför nästa år (och så om influensan också förstås). Det verkar vara bistra tider för all kommunal basverksamhet som skola, vård och omsorg. Ibland kan jag fundera över om skattehöjning ändå inte skulle vara positivt för välfärden. Men vad vet jag? Något jag vet är i alla fall att det är valår 2010 och det är nog inte många politiker som i första hand spontant tänker skattehöjning då…

Eftersom jag är intresserad av skolfrågor fastnar mina ögon ofta på rubriker med ”skola”. Nu i budgettider ses det ordet ofta i samband med nedskärningar. När skolan ska spara är det ofta att det sparas på verksamheter som det inte är lagtvunget att ha. Skolbibliotek är inte det. Än. Jag hoppas förstås på att nya skollagen ska ändra på det.

Bibliotekets kompletterande möjligheter
Hur kan skol- och gymnasiebibliotek vaccinera sig mot nedskärningar eller som det i värsta fall kan vara – nedläggning? Vår strategi för vidarelevnad bör nu vara att fokusera på vårt arbete med informationskompetens, digital kompetens och källkritiskt arbete. Plus det faktum att bibliotekets medier tillsammans med bibliotekariens kompetens är avgörande för att skolan ska kunna ge en god, utvecklande och framtidsblickande utbildning för sina elever. Läs Louise Limbergs och svenska kollegors forskning om du behöver uppdatera dina argument. Ytterligare stöd och inspiration kan du hitta på andra sidan Atlanten hos Carol Kuhlthau, Ross Todd och deras efterföljare. All denna forskning visar på framgången när pedagoger och bibliotekarier samverkar för elevens bästa. En förutsättning för ett tätt samarbete och kännedom om eleven som kunskapssökande individ kräver att skolan har ett bibliotek i sina lokaler.

Läsfrämjande då?
Särskilt under skoltidens tidiga år är det oerhört viktigt att alla satsar på att stimulera och utveckla barnens läsförmåga. Fast jag tror ändå att vi kan göra oss själva, och skolans elever, en björntjänst genom att prioritera denna del av vårt arbete i resursnedskärningarnas tider. Böcker kan man alltid se till att det finns i elevernas närhet, bokprat kan man spara på när det kniper. Många beslutsfattare resonerar som så att folkbiblioteket finns ju alltid i kommunen. Det räcker med att eleverna kan gå dit någon gång i månaden ”för att låna böcker”. Skolans egna biblioteksresurser kan man gott lägga i malpåse om det behövs när de ändå bara handlar om böcker…

Kunskap är makt
Genom att fokusera och marknadsföra våra insatser i ”ett undersökande arbetssätt”, stöd till elever att kunna söka, sovra och värdera information ur ett ständigt ökande informationsflöde kommer vi närmare skolans kärnverksamhet – kunskapens område. Därför anser jag att vi behöver prioritera och framhålla vårt arbete med informationskompetens. Ett arbete som kräver tät samverkan med pedagoger och arbetslag. En resurs för skolan som måste finnas nära eleven, öppet och tillgängligt med kunskapsbyggande tillsammans som ledstjärna.

Influensa och vaccinering
Influensan då – jo, någon slags influensa drabbade mig, bloggskribenten, för några veckor sedan, med feber och ämlighet. Det drabbade givetvis också bloggandet, jag fick prioritera annat för att komma ikapp på jobbet. Så kan det gå. Trots att det är avgörande för en blogg med kontinuitet – på samma sätt som eleven behöver bibliotekets alla resurser dagligen och när. Jag ska vaccinera mig så snart det går. Tänk på att du kan ”vaccinera” ditt skolbibliotek genom att prioritera informationskompetensen inom de snäva rama vår offentliga verksamhet befinner sig just nu. // Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: