Lagrådet dissar Skollagen…

… på formella grunder enligt Riksdag & Departements nätupplaga

Lagrådet skär regeringens förslag till ny skollag i bitar. Det har inte förberetts tillräckligt noggrant, skriver Lagrådet som menar att delar av förslaget kan strida mot grundlagen. […]

Lagrådet är också positivt till att samla skolvärldens alla olika skol- och verksamhetsformer och huvudmän i en lag, även om lagen därigenom blir omfångsrik och svåröverskådlig. Lagrådet slår ner på det mesta. […] Centrala begrepp har inte enhetliga definitioner. Begreppet elev får därför olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det förekommer.

Och så här skriver Riksdag & Departement i artikelns faktaruta:

  • Regeringen har tänkt att lämna en proposition om den nya skollagen i slutet av mars.
  • Om regeringen hinner med det kan riksdagen fatta beslut före valet

Nja, helt bekväm har jag inte känt mig när det gällt skollagens delar kring bibliotek. Trots att det är en framgång att där står inskrivet att alla skolformer ska ha ett skolbibliotek . Inte blir jag tryggare efter lagrådets granskning.

Jag anser att det behövs en tydlig definition av vad ”skolbibliotek” i en pedagogisk verksamhet innebär av innehåll, resurser, kompetens, tillgänglighet och personal. Om jag tolkar lagrådets genomgång av Skollagen som lagrådsremiss – finns det alldeles för många liknande missar… Hur ska det gå? Hur ska det gå? Om lagen är luddig för verksamheten i stort, lär det vara ännu värre för skolbiblioteken…

// Pia Malmberg-Kronvall

Publicerat i politik. Etiketter: . Leave a Comment »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: