Unga svenskar och Internet 2009

2009 års rapport har publicerats och finns att ladda ner eller beställa på wii.se. Hittills har jag bara hunnit skumma text och diagram. Detta fastnade jag dock för med en gång:

  • Det är stora skillnader mellan barn och unga från olika socioekonomisk bakgrund när det gäller hur man använder Internet
  • Man kan inte generellt hävda att det finns ”digitalt infödda” – det handlar även för barn om att lära sig teknik, kunna stava, tolka sökresultat osv.
  • Digitala klyftor finns även i grupperna barn, unga, unga vuxna
  • Datorer finns i skolan men används inte på samma sätt som traditionella läromedel förrän i gymnasiet
  • Flickor använder Internet aktivare och mer varierat än pojkar
  • Flickor producerar och publicerar mer eget material än pojkar.
  • ”Gammelmedia” tar fortfarande största delen av 9-14-åringarnas tid.

4 faser för internetanvändning

Fyra faser av vad man gör på Internet och ålder

Rapporten betonar att det inom varje åldersspann finns stora skillnader. Dock har man definierat 4 faser kopplat till ålder för det som barn och unga gör på Internet:

  1. 3-6 år Spel och video, sidor för färgläggning, djur, leksaker
  2. 7-10 år mer av kommunikation, underhållning, information, msn, google, online-spel, Tradera, Blocket, ladda ner musik och film
  3. 11-14 år ännu mer av kommunikation och communities, Bilddagboken, Stardoll, Stallet
  4. 15-18 år mer av nyheter, egen produktion och publicering

Påverkar detta skolan? Skolbiblioteken? Gymnasiebiblioteken?

Visst gör det! Men inte tillräckligt i praktiken…
För inte är det bra att barnen använder datorer och Internet hemma – men inte i skolan. Och om de gör det i skolan så är det på rasterna mer än i undervisningssituationer. Här är ett viktigt tillfälle för skolbiblioteken att erbjuda skolledning, lärare och elever den kompetens i IKT som vi bibliotekarier har. Använd rapporten ”Unga svenskar och Internet 2009” som argument när det diskuteras resurser för biblioteken! Erbjud dig att förbättra din skolas resultat när det gäller digital användning, kunnande och delaktighet. Snacka om marknadsföringsfördel för skolan!

// Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: