Hur många nya arbetskamrater blev det på din skola i år? 100? 300? 500?

På min väg till arbetsplatsen på Regionförbundet i Kalmar såg jag att det var skolstart i vårt län. Hemma i Oskarshamn såg jag flera bekanta lärare som tankfullt och med fyllda väskor cyklade eller promenerade bortåt mot Oscarsgymnasiet, om de inte redan tidigare på Östersjövägen vikt av åt Kristinebergsskolan.

Framme i Kalmar kom jag samtidigt som bussen släppt av ett helt lass med ungdomar som nu var på väg till Lars Kaggskolan eller Jenny Nyströmskolan. Gångstilarna varierade. Raska, ivrigt diskuterande, dröjande, sömniga, avvaktande, målinriktade.

I grannbyggnaden här på Nygatan har vi ett frigymnasium. Utanför den stod det ungdomar som var ganska tysta, mestadels två och två, några stod och pratade, men alla var förstaårselever, ingen gick in i byggnaden före utsatt tid för uppropet.

Eleven en arbetskamrat

Inför en skolstart för sisådär 10 år sedan fick jag e-post från en före detta elev. Han, vi kan kalla honom Simon, skrev till mig för att gratulera mig till alla nya arbetskollegor jag snart skulle möta!

Simons inställning var att en bibliotekarie är en slags kollega till skolans elever. Och vice versa – eleverna är bibliotekariens arbetskamrater. Jag hade dagen innan varit på ett möte med skolledningen där vi fått höra det mesta om det kärva ekonomiska läget. Entusiasmen var inte direkt på topp efteråt. Därför kom Simons e-post på dagen för skolstarten så särskilt lägligt. En påminnelse om att trots att det kan vara kärvt inom organisationen så innebär arbetet dynamik, ständigt varierande frågor, omväxling och återkommande möten med utvecklingsbara, direkta och spontana unga människor.

Vi kommer framöver att här på bloggen publicera berättelser ur livet på skol- och gymnasiebibliotek – under rubriken ”Goda möten”.  Har du sådana möten du vill dela med dig av? Skicka till mig på pkl@rfkl.se

Ha ett härligt läsår!
// Pia Malmberg-Kronvall

Publicerat i samverkan. Etiketter: . Leave a Comment »

Kommentera

