Skolbibliotek en framgångsfaktor för läsförmåga

Niclas Lindberg och Svensk Biblioteksförening tar i en debattartikel upp skolbibliotek som en framgångsfaktor för att öka elevers läsförmåga med anledning av den s k PISA-undersökningen, som jag skrivit om tidigare på denna blogg.
Här ett utdrag ur artikeln:

”År 2001 gjordes en brittisk utvärdering av forskning kring kopplingen mellan skolbibliotek och läskunnighet. Den visade att skolbibliotek har en gynnsam inverkan på elevernas resultat, särskilt på låg- och mellanstadiet. Studien pekar också på att bibliotekariernas och bibliotekens kvalitet är betydelsefull. Bemannade bibliotek, bra och varierade samlingar och ett utvecklat samarbete mellan bibliotekarierna och den pedagogiska personalen är exempel på faktorer som påverkade elevernas prestationer positivt. En annan brittisk studie visar att välbemannade skolbibliotek ger förbättringar av elevernas resultat i läskunnighetsprov med mellan 10 och 18 procent. Även kanadensiska studier pekar på att det finns tydliga kopplingar mellan förekomsten av skolbibliotek och läskunnighet.”

Läs artikeln i Arbetarbladet i sin helhet via denna länk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: