Gymnasiebibliotekariernas frågor kring GY2011

När Skolverket gav konferens om GY2011 kunde deltagarna sms:a frågor. En del besvarades under dagen. Alla samlas hos Skolverket och kan utgöra en grund för vad man behöver informera ytterligare om, förtydliga, fördjupa. Man kan också ta del av röster och intryck i de reportage som finns på Skolverkets webbplats.

12 gymnasiebibliotekariers tankar och frågor
Vi sms:ade inte. Vi skickade in våra synpunkter via e-post – så… digitala är de i alla fall. Här kan du läsa några av dem:

  • Gymnasiearbetet – under förmiddagen sades det från scenen att ”fokus är på slutprodukten” När det gäller högskoleförberedande program står det om gymnasiearbetet ”…eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar…”. Hur går det ihop? 
  • Gymnasiearbetet – om fokus är slutprodukten: hur är det tänkt att läraren ska kunna följa processen och också granska att det verkligen är elevens egenhändigt gjorda slutprodukt? 
  • Vård- och omsorgsprogrammet – men hur kan det komma sig att ”utveckla elevernas förmåga att söka, analysera och värdera information” inte finns med i examensmålen? Särskilt som evidens är så viktigt i all annan verksamhet som har med vård och omsorg att göra? (finns med på andra yrkesprogram…) 
  • Inte ett ord om skol-/gymnasiebibliotek i examensmål, ämnesplaner eller gymnasiearbete. Hur är det tänkt att se till att eleverna kan ”söka, granska, värdera, analysera, bearbeta information”.  (jo, bibliotek finns under ämnesplan för historia 3 – då som kulturarv.) 
  • Svenska – hur är det tänkt att hinna med ”Kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang. ” för yrkesprogram som endast ska ha svenska 1? 
  • Högskoleförberedande – ”vetenskaplig/t/a förhållningssätt, normer, grund”  – kräver inte detta att respektive skola har tillgång till ett bibliotek med pedagogisk inriktning, databaser och annan media som är tillhandahållen av akademiskt utbildade bibliotekarier?

 Jag har skrivit om det förut och jag skriver det igen – hur är det tänkt att skolan ska se till att eleverna utvecklar ”förståelse av hur man söker, värderar, väljer och tillägnar sig innehåll från olika källor för information, kunskaper och upplevelser” som det står i flera ämnesplaner? Lärarna? De som jobbat några eller flera år och inte haft ”informationskompetens/digital kompetens” i sin grundutbildning? De nyutexaminerade som inte heller haft det?

Jag hörde Olle Findahl tala här i Kalmar på konferensen ”Den digitaliserade barndomen”. Där sa han att forskning visar att 90 % av lärarna i Sverige anser sig ha goda kunskaper i att använda dator och i IKT. Samtidigt som endast 10 % anger att de använder dessa kunskaper integrerat i sin undervisning…

Hallå – ni som i regering och riksdag arbetat med och beslutat  om nya skollagen och Lgr11 och GY2011 och skrivit direktiven till Skolverket…. hallå – Skolverket som skrivit examensmål och ämnesplaner – var är skol- och gymnasiebiblioteken!

// Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: