Räcker det att ha både nya och gamla böcker för att det ska vara ”skolbibliotek”

Idag talades det om skolbibliotek i P1: s Kulturnytt! Jag fick höra om det i Regionförbundets fikarum när Lena berättade för andra kollegor att hon snappat upp nyckelordet skolbibliotek i radiobruset. (Tack Lena!)

Lena och hennes kollegor arbetar med regional utveckling. Tillgång till goda skolbibliotek för det växande släktet – det leder till regional utveckling, inte sant?

Liten skola – litet bibliotek – lite skolbibliotekarie?

Radioinslaget är från en liten skola med ca 70 elever. Skolbiblioteket har en yta om ca 20 kvm. Man säger sig lägga mycket resurser på biblioteket, 120-130 kr per elev och år. Där finns en dator (men det verkar inte som den fungerar?). I intervjun säger skolan att biblioteket alltid är tillgängligt och öppet, att man tar att det blir mer arbete med att hålla iordning. Eleverna säger att de mest får vara där på rasterna.

Men frågan om skolbibliotekarie eller vem som gör inköp och urval, vem som ”ställer iordning” – om det sägs ingenting. Eller vem som handleder eleverna när de gör informationsökningar. Vem ser till att de växer i sin informationskompetens och  ”medievetenhet”?

En ”utredare” (från Skolinspektionen? Min fråga…) konstaterar att det som beskrivits i radioinslaget och som jag refererar här – det är ”ett godkänt skolbibliotek”.

Fler radiorefenser om skolbibliotek

Radioinslaget på webben hänvisar till 2 andra reportage om skolbibliotek (jodå, vi är på tapeten nuförtiden😉 ). Det ena är om friskolan där en eldsjäl och litteraturkunnig rektor deponerat sina egna barnböcker i skolans bibliotek.

Det andra är från Skolforum-mässan i Älvsjö under novemberlovet. Där säger Kjell Ahlgren från Skolinspektionen att ett skolbibliotek ska vara en del av hela kunskapandet inom skolan. ”Det är alltid ett problem när man ska besluta om att lägga resurser på något annat än lärare men när det väl är genomfört förstår lärarna hur mycket energi ett bra skolbibliotek kan skapa som underlättar deras arbetet, säger han”.

Synd bara att det saknas definition av bemanning och bibliotekarie i skollagen. För visst riskerar vi att satsningar på skolbibliotek stannar vid rummet skolbibliotek annars. Inte funktionen. För hur räcker ett rum med böcker och en eller flera datorer till att skapa regional utveckling?
// Pia Malmberg-Kronvall

Ett svar to “Räcker det att ha både nya och gamla böcker för att det ska vara ”skolbibliotek””

  1. Räcker det att ha både nya och gamla böcker för att det ska vara ”skolbibliotek” | Uppdrag : Skolbibliotek | Scoop.it Says:

    […] Räcker det att ha både nya och gamla böcker för att det ska vara ”s… Idag talades det om skolbibliotek i P1: s Kulturnytt! Jag fick höra om det i Regionförbundets fikarum när Lena berättade för andra kollegor att hon snappat upp nyckelordet skolbibliotek i radi… Source: bibliskolorikalmarlan.wordpress.com […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: