Skolbiblioteksfrågan – som en berg-och-dal-bana?

Skolminister Göran Persson 1991Kungliga biblioteket skrev häromveckan om de preliminära resultat av 2011 års Skolbiblioteksstatistik. Vi har fortfarande en hel del att jobba med, för att uttrycka det milt… så här skriver KB: ”… en av fem skolenheter saknar helt tillgång till skolbibliotek. En av fyra skolenheter har tillgång till skolbibliotek som är bemannat minst 20 timmar per vecka. Hittills har 63 procent av de tillfrågade skolenheterna besvarat undersökningen och resultaten är därför osäkra. Det står dock helt klart att många skolenheter inte har den tillgång till skolbibliotek som de borde ha enligt den nya skollagen som trädde i kraft förra året…”

När jag jämför med Kulturrådets statistik av läget 2008 …. tänker jag att man käckt på Polly-Anna-vis kan utbrista i ett ”än har inte skollagen gjort så stor skillnad för elevens tillgång till skolbiblioteket – men skolbibliotek finns i alla fall med i skollagen”. Eftersom Kulturrådet sammanfattade läget 2008 som:

”…Av resultatet kan utläsas att två tredjedelar av landets drygt 6 000 skolenheter har någon form av skolbibliotek. Drygt en av tio skolenheter har varken bibliotek eller någon samling av böcker. Detta innebär att cirka 250 000 elever inte har tillgång till skolbibliotek i någon form…”

Är skolbiblioteket på väg ner eller upp i berg- och-dal-banan

1997 gjorde Solveig Hedenström en rapport åt Svensk Biblioteksförening kring situationen för gymnasiebibliotekarier. ”Exploderar gymnasiebiblioteken”. Då hade jag jobbat tillräckligt länge som gymnasiebibliotekarie för att känna en viss frustration över att verkligheten såg ut som den gjorde trots tidigare satta mål, riktlinjer, rekommendationer, erkännanden av vikten skolbibliotek för bra resultat för elev och skola.

Jag har tidigare skrivit om 1970-talets ”Gula boken”, dåvarande Skolöverstyrelsens rekommendationer kring skolbibliotek. ca 40 år senare skulle vi kommit rätt långt om dessa rekommendationer blivit verklighet. Är vi på väg upp eller ner?

Skolminister Göran Persson om skolbibliotek 1991

Förra veckan började jag gå igenom gamla pärmar och sparat material som stod kvar i bokhyllorna på kontoret efter min företrädare Margareta Hybbinette. Det var en hel del bra, vederhäftigt, undersökt, utvecklande material. Bara det att böckerna och klippen var från förra seklet. Upp eller ner i berg-och-dal-banan…

Särskilt roligt var ett klipp ur Barn & Kultur från 1991 : 4. En intervju med dåvarande skolminister Göran Persson. En inledande fråga var vad man ska ha skolbibliotek till. Göran Persson svarade: ”Först och främst är det till för att vänja barnen vid ett undersökande arbetssätt där de kan lära sig att inhämta fakta på egen hand, skaffa sig en egen överblick och utgångspunkt i sitt sökande efter kunskap…. viktigt att skolbiblioteket integreras med skolans arbete”. Tänka sig, bara drygt 10 år sedan. Jag har scannat klippet till en pdf (så tyvärr är det en bild, inte text…). Tipsa mig gärna om liknande intervju gjord med dagens skolminister Björklund.

Ner, ner, ner eller?

Det kan vara lätt att bli lite neråt-stämd när det verkar som att man/vi redan sedan årtionden vet att skolbibliotek behövs i skolan och för eleven och hur. Men att det fortfarande, trots att det är lagstadgat att eleven ska ha tillgång till skolbibliotek, ser ut som det gör. Det är lätt att bli modstulen. Eller så får man försöka göra en insats!

Det är nu snart 1 år sedan jag började skissa på en projektansökan till Europeiska socialfonden, skickade in den 31 aug kl 21:22 2011. I december 2011 beviljades drygt 3,3 miljoner till Skolbibliotekarielyftet med Regionförbundet i Kalmar län som projektägare. Vi gör det tillsammans med länsbiblioteken i Blekinge, Kronoberg, Jönköping och Östergötlands län. Tillsammans jobbar vi nu för att skolbiblioteken ska upp, upp, upp!

Och – stanna där. Det är ett teamarbete. För ensam klarar man det aldrig. Nu samarbetar vi över läns- och kommungränser, både grundskola och gymnasium, vi tar med rektorer och andra beslutfattare i processen. // Pia Malmberg-Kronvall

Ett svar to “Skolbiblioteksfrågan – som en berg-och-dal-bana?”

  1. Monica Nilsson Says:

    Varmt lycka till! Klarar inte ni att ta bort lotterifaktorn på nöjesfältet där berg och dalbanan befinner sig så kan ingen lyckas🙂


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: