Dewey 2013?

Harriet Aagaards projektrapport om Dewey för folk- och skolbibliotek kom för nästan precis en månad sen. Hon är även i denna rapport metodisk, konkret och tar sin utgångspunkt nära, nära våra verksamheter. Läs den! Beslutet är fattat, vi kan tycka vad vi vill om det, men nu måste vi förhålla oss till att Dewey är klassifikationssystem för Sverige när det gäller alla bibliotek, oavsett om det är på skola, folkbibliotek eller högskolebibliotek.

Sedan 2008 när beslutet togs handlar det inte längre om ifall/om vi ska gå över till Dewey eller inte – det ska göras. Frågan handlar nu om hur och när! Det handlar inte om ifall jag, eller du, trivs bättre med bokstäver än siffror…

Och framförallt handlar det inte om ”jag” eller ”du” – bibliotekspersonalen – utan vi måste tänka målgruppen, eleverna, användarna. Eller?

Samma system i en region underlättar för användaren – eleven och studenten

”En fördel med hylluppställning med Deweykod som standard på svenska folk- och skolbibliotek är att det blir lätt att känna igen sig, både för användare och personal” – skriver Harriet Aagaard på sidan 12.

Finns det andra sätt? Javisst – klartextsystem, egna system, behålla SAB på hyllorna osv osv. Eller att man gör som på en Bokelundsskolans skolbibliotek i Växjö – man utgår från läroplan och kurs/ämnesplaner. Och kombinerar detta med att lära eleverna att det finns många sätt att sortera – det viktigaste är att ta reda på vilket system som finns och hur det fungerar.

>h3>Hylluppställning – Dewey-kod och/eller klartext>/h3>

Så här sammanfattas avsnittet Hylluppställning: ”Elever besöker ofta olika typer av bibliotek i sina närområden. Efter gymnasiet fortsätter de att studera och besöker då högskolebibliotek. I en ideal värld skulle det vara enkelt att hitta och känna igen sig på alla bibliotekstyper. Det är möjligt att åstadkomma på många platser i Sverige om bibliotek använder Dewey för uppställning. Med Deweysystemets hierarkiska struktur kan bibliotek av olika storlekar ha olika djup och därmed längd på hyllkoder utan att det skulle bli svårt att hitta på olika bibliotek. Det skulle vara betydligt svårare att enas om ett gemensamt klartextsystem. Även med en Deweyuppställning kommer de flesta bibliotek att ha delar av beståndet märkt med klartext i någon form.”

Nu eller 2013 eller när?

De bibliotekssystem som används idag, BOOK-IT, OPAC, Arena, CS Library, Freelib (utom Libra) – behöver utvecklas och anpassas för Dewey. Enligt uppgift kommer BOOK-IT:s version som är klar 2013 att ha den anpassningen.

2013 finns det förutsättningar rent tekniskt i bibliotekssystemen. Men hur gör vi på hyllorna? När måste vi fatta beslut kring detta? Efter sommaren? 2013? Senare?

Hur gemensamma kan och bör besluten vara? Kan vi göra det samtidigt i vår region? Måste man göra det skola för skola? Hur får man resurser till det rent praktiska arbetet – i en redan ansträngd budgetsituation? Idéer, synpunkter, någon? // Pia Malmberg-Kronvall

Ett svar to “Dewey 2013?”

  1. Christer bergqvist Says:

    Håller med Pia till 100 %


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: