Goda biblioteksmöten

Här kommer vi att publicera berättelser ur skol- och gymnasiebibliotekslivet. Om de goda möten som sker: med elever, lärare och andra i skolans värld. Om vad biblioteket ger för mervärde åt skolan.

Har du en sådan berättelse som du vill dela med dig av? Skicka den till mig pkl@rfkl.se. Tack på förhand! // Pia Malmberg-Kronvall

______________________________

Det var exakt vad läraren behövde

Det var en ganska vanlig dag i biblioteket, förutom att jag skulle stå värd för en delegation med kolleger från länet. Mitt i mina förberedelser inför besöket stormar en stressad svensklärare in och behöver texter på äldre svenska. Jag börjar tänka högt ihop med läraren.
    ”Erikskrönikan, hmm- det finns ju utdrag av texter i litteraturhistorieböckerna.”
    ”Nja, det räcker inte. Vad vi skulle behöva är en antologi”.
    ”Men just det! utbrister jag, har du kollat projekt Runeberg någon gång. De scannar in äldre texter på svenska”.

Vi sökte lite på min laptop och – voilá! En träfflista, möjlig att sortera kronologiskt.
Det var exakt vad läraren behövde.
// Vimmerby gymnasium, Jonas Forselius
___________________________________

Läsning och boksamtal bra för matten

Egentligen har man många exempel på hur man hjälper både lärare och elever med sina arbeten. Ett möte som jag är himla glad för är en tjej (från IV-individuella programmet) som kom in för några veckor sedan och berättade att hon klarat av sin matte.

Lärarna i hennes arbetslag tycker det är viktigt med läsning. Därför blev jag inkopplad för att ha boksamtal med eleverna några gånger tidigare under läsåret. Efter det blev det som så att matte-tjejen fortsatte att komma in till biblioteket och låna böcker.

Detta har gjort att hon fått upp både sin läsförståelse och läshastighet. Tack vare detta har det också blivit lättare för henne att läsa, förstå och klara av mattetalen.
// Oscarsgymnasiet, Linda Kronstål
_______________________________

Goda möten i biblioteket

För att möten mellan människor, eller för den delen böcker, ska växa till att bli bestående eller minnesvärda det vill säga ”goda” krävs en jordmån av öppenhet och välkomnande. Vattnar man sedan med fack-kunskap och människokännedom så frodas de ”goda mötena”. På vårt bibliotek är klimatet och jordmånen den rätta för att både personal och elever ska få uppleva många goda möten. Att bli sedd är en bekräftelse som alla människor behöver.

När en elev efter att ha besökt skolbiblioteket kommer tillbaka och säger: ”Hon hade tänkt på mig när hon fick hem den här boken” är det en form av bekräftelse . Vem vill inte mötas av det välkomnandet? Eleven har blivit sedd både som människa och läsare något som kräver en stor portion av nyfikenhet på andra människor och god personkännedom. I en skola där så många människor ska samsas blir de möten där individen blir sedd extra betydelsefulla och därmed ”goda”.

Som pedagog är det många gånger som bibliotekariens stora kännedom om litteratur, både fack- och skönlitteratur, använts för att locka elever vidare i sökandet efter kunskap. Med varlig hand leds de till en hylla och en bok plockas fram. Många är de böcker som ratas på grund av tråkiga omslag men den kunniga bibliotekarien vet att det mest tråkiga omslag kan glömmas bort om man lyckas berätta bokens intrig på ett spännande sätt.

I vårt bibliotek åtföljs varje framräckt bok av en sammanfattning av handlingen, genreplacering eller redogörande av dess popularitet eller vad det är som de som brukar låna den sortens böcker gillar. Vid många tillfällen har jag som lärare stått i bakgrunden och sett när en tveksam elev lyssnar på redogörelsen för att sedan säga: ”Den låter bra. Jag testar den”.

Även som vuxen läsare är det härligt att bekräftas genom särskilt utvalda böcker som läggs i ens fack för att läsas. Många gånger har jag också förundrats över med vilken träffsäkerhet dessa böcker väljs ut.

I undervisningen är biblioteket en ovärderlig källa till kunskap. Att kunna säga till eleverna: ”Spring ner till biblioteket så får ni hjälp” och därmed också vara trygg i förvissningen om att de kommer att välkomnas och få den hjälp de behöver är lika ovärderligt. Det är nämligen i de möten som sker mellan bibliotekspersonal och elever som grunden läggs för att biblioteket i framtiden ska ses som en plats man gärna söker sig till, inte bara för kunskap utan även för nöjesläsning, surfning på internet, umgänge med vänner och inte minst, lugn och ro – med andra ord framtidens goda möten.
//  pedagog vid Parkskolan/Mönsteråsgymnasiet
______________________________

Särskilt bra neutralt stöd för både elev och lärare

Biblioteket och jag som bibliotekarie kan bli en länk mellan lärare och elever när det gäller behov av hjälpmedel för en elev. Jag har under senaste läsåret fått bra kontakt med en elev som har dyslexi förutom andra funktionshinder. Han kommer att klara studierna även om det kanske inte kommer att gå i samma takt som för de andra eleverna.

Självklart är det bara han själv som kan fixa studierna, men om vi alla, hans lärare och biblioteket, hjälper till så blir det lättare. Eleven är medveten om att han alltid kan gå hit till biblioteket och få hjälp. Han känner sig trygg med att jag vet vad han behöver.

Hans lärare vet att jag på biblioteket kan hjälpa med dator, läspenna, spelare, inlästa läromedel, ljudböcker, rättstavningsprogram osv. Visst kommer han att behöva mycket stöd och handledning för att klara sina studier. Det tror jag att han kommer att göra, bara han får en chans och den hjälp han har rätt till!

Så blir biblioteket också en neutral mellanhand på något vis, där man blir inkopplad med att på olika sätt stödja både elev och lärare.   

// Oscarsgymnasiet, Linda Kronstål
______________________________________________

Mycket kan öppnas genom en låda nya böcker
När eleverna kommer till vår skola i sexan satsar svensklärarna mycket på läsning. Några elever är mer svårflörtade än andra. En tjej, låt oss kalla henne Alva, var en sådan. Alva hade dålig attityd, la ingen energi på skolarbetet och vägrade att läsa skönlitteratur.
 
En dag höll jag på att packa upp nya böcker. Alva och hennes vänner var i biblioteket. De kikar ner i boklådan. Alvas ögon började lysa och hennes nyfikenhet inför böckernas berättelser väcktes. Sedan dess kommer hon regelbundet till skolbiblioteket och lånar, tjockare och tjockare böcker för varje gång.
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: